Walnut blasting

Walnut blasting czyli potocznie nazywane „orzeszkowanie” to metoda czyszczenia kanałów dolotowych i zaworów ssących w silnikach spalinowych, polegająca na usuwaniu nagaru za pomocą specjalnego granulatu z łupin orzechów włoskich. Granulat ten jest podawany pod ciśnieniem sprężonego powietrza i uderza w powierzchnię pokrytą osadem, usuwając go bez uszkadzania metalu. Metoda ta jest bardzo skuteczna i bezpieczna dla silnika, ponieważ granulat jest biodegradowalny i nie powoduje zarysowań ani korozji. Walnut blasting jest szczególnie polecany dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które są bardziej narażone na zanieczyszczenie dolotu i zaworów.

Osadzanie się nagaru to problem wielu silników z bezpośrednim wtryskiem. Bezpośredni wtrysk paliwa to system, w którym paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania silnika, zamiast do kolektora dolotowego. System ten ma zalety takie jak wyższa sprawność, lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Bezpośredni wtrysk paliwa stosowany jest zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych.

Marki samochodów i typy silnika wykorzystujące bezpośredni wtrysk paliwa:

  • Volkswagen, Audi, Skoda, Seat – silniki FSI, TSI, TFSI (benzynowe) i TDI (wysokoprężne)
  • Porsche – silniki DFI, VarioCam Plus (bezynowe) i CDI (wysokoprężne)
  • BMW – silniki B (benzynowe) i D (wysokoprężne)
  • Ford – silniki SCi (benzynowe) i TDCi (wysokoprężne)
  • Honda – silniki i-VTEC (benzynowe) i i-DTEC (wysokoprężne)
  • Mazda – silniki DISI (benzynowe) i SKYACTIV-D (wysokoprężne)
  • Hyundai, Kia – silniki GDI (benzynowe) i CRDi (wysokoprężne)
  • Renault – silniki IDE (benzynowe) i dCi (wysokoprężne)
  • Peugeot, Citroen – silniki THP (benzynowe) i HDi (wysokoprężne)
  • Toyota – silniki D4 (benzynowe) i D-4D (wysokoprężne)
  • Subaru – silniki DIT (benzynowe) i EE (wysokoprężne)
  • Mercedes – silniki CGI (benzynowe) i CDI (wysokoprężne)

Zanieczyszczone nagarem kanały dolotowe mogą w skrajnych przypadkach objawiać się:

  • nierówną pracą silnika
  • spadkiem mocy
  • zwiększeniem spalania
  • wypadaniem zapłonu
  • szarpaniem
  • problemem z odpalaniem
  • problemy z uruchamianiem silnika

Za oceanem ten problem znacznie lepiej znany niż u nas, usługa czyszczenia nagaru oferowana jest nawet w amerykańskich serwisach Volkswagena gdzie producent zaleca czyszczenie kanałów dolotowych nawet co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

 

 

walnut_blasting_zawory_przed_po_vw

Usunięcie nagaru z silnika może przynieść wiele korzyści dla jego pracy i stanu technicznego.

Niektóre z nich to:

  • zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika
  • zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin
  • poprawa płynności i stabilności pracy silnika
  • neutralizacja szkodliwych kwasów w oleju silnikowym
  • przedłużenie żywotności elementów silnika, takich jak zawory, tuleje, pierścienie,
    turbosprężarka czy katalizator
walnut_blasting_zawory_przed_po

Poniżej przestawiamy skuteczność metody „orzeszkowania” na przykładzie zaworów w silniku 4.0 Bi- Turbo z Porsche przy przebiegu 110 000km, którą wykonaliśmy w naszym serwisie.