Walnut blasting czyli potocznie nazywane „orzeszkowanie” to metoda czyszczenia kanałów dolotowych i zaworów ssących w silnikach spalinowych, polegająca na usuwaniu nagaru za pomocą specjalnego granulatu z łupin orzechów włoskich. Granulat ten jest podawany pod ciśnieniem sprężonego powietrza i uderza w powierzchnię pokrytą osadem, usuwając go bez uszkadzania metalu. Metoda ta jest bardzo skuteczna i bezpieczna dla silnika, ponieważ granulat jest biodegradowalny i nie powoduje zarysowań ani korozji. Walnut blasting jest szczególnie polecany dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które są bardziej narażone na zanieczyszczenie dolotu i zaworów.
Osadzanie się nagaru to problem wielu silników z bezpośrednim wtryskiem. Bezpośredni wtrysk paliwa to system, w którym paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania silnika, zamiast do kolektora dolotowego. System ten ma zalety takie jak wyższa sprawność, lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Bezpośredni wtrysk paliwa stosowany jest zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych.
Marki samochodów i typy silnika wykorzystujące bezpośredni wtrysk paliwa:
Zanieczyszczone nagarem kanały dolotowe mogą w skrajnych przypadkach objawiać się:
Za oceanem ten problem znacznie lepiej znany niż u nas, usługa czyszczenia nagaru oferowana jest nawet w amerykańskich serwisach Volkswagena gdzie producent zaleca czyszczenie kanałów dolotowych nawet co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Usunięcie nagaru z silnika może przynieść wiele korzyści dla jego pracy i stanu technicznego.
Niektóre z nich to:
Poniżej przestawiamy skuteczność metody „orzeszkowania” na przykładzie zaworów w silniku 4.0 Bi- Turbo z Porsche przy przebiegu 110 000km, którą wykonaliśmy w naszym serwisie.